11. ročník japonských oslav jara
na pražském Vyšehradě

pátek 17. června a sobota 18. června 2016
vstup volný

pátek (část rituální):

19.00 start alegorického průvodu z Výtoně • 19.45–22.00 program na Vyšehradě (lukostřelba kjúdó, bubny taiko, frašky kjógen, liturgie a meditace)

sobota (část meditativní a zábavná):

7.00 liturgie • 10.00–14.00 rodinný program na Vyšehradě (bojová umění v tradiční zbroji, bubny taiko (Yuzarakuza), zábavné dílny, tlučení omoči, čaj mačča...)

ÚVODNÍ STRANAPROGRAMO MACURIMAPAMEDIAARCHIVKONTAKT

Malé divadlo kjógenu

Kyogen Kyogen Kyogen

Z www stránek Malého divadla kjógenu:

MDK se věnuje převážně studiu, realizaci a uvádění japonských frašek kjógen v českém jazyce. Svým způsobem jde o světové unikum. Jedná se o dlouholetý projekt vzájemné kulturní spolupráce mezi českými a japonskými divadelníky, podporovaný pravidelně pořádanými dílnami, v rámci nichž je vždy pod vedením japonského mistra nastudována nová hra v češtině. MDK je ojedinělým divadelním seskupením působícím za hranicemi Japonska, které se systematicky věnuje pěstování tohoto tradičního uměleckého žánru.

Více informací o souboru a jeho repertoáru najdete na jeho www stránce.

Fukuró (Sovy)

Kyogen - Sovy

Mladšímu bratrovi nejde na rozum, co se to s jeho starším sourozencem stalo. Co se nedávno vrátil hor, není nějak ve své kůži. Rozhodne se proto vyhledat pomoc slovutného askety sídlícího nedaleko. Horského mnicha se mu podaří přesvědčit aby navštívil jejich dům a za nemocného bratra pronesl modlitbu. O schopnostech chlubivého mnicha napoví dost už prazvláštní metoda jakou se snaží nemocnému nahmatat tep. Když spolu s mladším bratrem usoudí, že toho staršího nejspíše posedl soví duch, asketa-nedouk se začne modlit aby “posvátným spojením s vránou” (neboť sova prý vránu nesnese) ducha sovy z posedlého vymýtil… Jenže nejprve jsou na jevišti místo jednoho rovnou dva posedlí – a soví infekce se nakonec nevyhne ani samotnému vymítači.

Šimizu (Horský pramen)

Kyogen - Šimizu

Foto Grestem ©2013

Sluha Tarókadža odešel ze služby a několik dnů se neukázal. Proto se jeho pán, místní samuraj, rozhodne s druhým sluhou Džirókadžou navštívit jeho dům. Džirókadža je vyslán ohlásit jejich návštěvu. Tarókadža má ale strach, že dostane vyčiněno a zapírá se. Po Džirókadžovi vstupuje k domu samotný pán a táže se změněným hlasem, zda je Tarókadža doma. Tarókadža však prohlédne samurajovu lest a změněným hlasem se opět zapře. Pán a Džirókadža vymyslí další lest a donutí Tarókadžu, aby se zapíral způsobem starých tradičních pěvců, oblíbenou melodií koutabuši a dokonce taneční melodií odoribuši . Tarókadža hraje velmi sebevědomě danou hru, ale nakonec je vylákán z domu zpěvem, při kterém se navíc tančí. Po krátkém tanečním výstupu je prozrazen a následuje typická kjógenová honička za vykutáleným sluhou.

zpět na hlavní stránku